Skeppsvardag

Tvätt

Dag 13, fredag 2/12
Gryningsvakten 04.00-08.00. Soluppgång. Mycket varm dag, dåligt med vind, motorgång. Jag tvättar, i saltvatten, första sköljningarna i havsvattnet, sista sköljen kostar jag på sötvatten. Hänger på mantåget, torrt på två timmar – luktar gott. Vi gör ett försök att segla med gennaker som vi ger upp, vinden dör igen. Motor, autopilot, umgänge i stekhet sittbrunn med drömmar om land. Vi nästan missar vinden, när den kommer. Runt fyra på eftermiddagen hissas gennaker igen, och vi gör plötsligt 8-10 knop. Alla lyckliga över det magiska seglet som tar oss fram så tyst, snabbt och nästan utan lutning.
Livet ombord präglas av rutiner och monotoni. Vakt, laga mat, äta, diska, sova – om och om igen. Middagen både lagas och äts i mörker, vilket känns underligt. För att inte störa vaktens mörkerseende används endast rött ljus efter skymning. Värmen i båten plågar de flesta. Vattnet som omger oss har nu en temperatur på 28 grader, och värmer effektivt våra små utrymmen. Trots att vi aldrig stänger luckan till sittbrunnen står luften stilla. Vi är nu på väg att passera nästa magiska gräns någon gång under kvällen – 900 NM kvar till St Lucia, 2/3 av den totalt 2700 NM långa överfarten avklarad. Fredagskvällen firas med en mugg rödvin till köttgrytan – i det röda ljuset från pannlamporna.

Dag 14, lördag 3/12
Tröstlös start på dygnet, nästan ingen vind och den lilla vind vi kan fånga för oss bort från kurs. 03.00 gippar vi, samtidigt med en lätt vindvridning och vindökning, och så gör vi fart på kurs. I vårt begränsade universum gör det oss närmast spralliga.
Dagen blir obarmhärtigt het, redan 8 på morgonen bränner däckets teak under fötterna. Vi masar oss fram i 3,5 knop för en smällande gennaker fram till två på eftermiddagen, då vi blir motorbåt igen, med minskande mängd diesel i tankarna. Kvällspasset kommer med vind, och segel.
Brun som en pepparkaka börjar jag bli, lagom till jul.

Dag 15, söndag 4/12
Vinden fortfarande tillräcklig, ökande under dagen. Vi har elransonering eftersom vi endast har en liten mängd diesel kvar i tankarna och generatorn körs bara i nödfall.
Vi räknar med ytterligare 5 dagar på havet. Jag längtar svårt efter land nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *