Upp i masten


Dag 5, Spetses – Hydra
Kort färd idag, ca 10 NM mellan öarna. Dis som övergår i något som ligger nära dimma. Vi gör oss bekanta med ny båt – prövar propellereffekt och roderreaktioner. Så dags sätta segel…rullstor ut – stor reva i sömmen högst upp. En prövad besättning suckar unisont, rullar in större delen av storseglet och seglar en stund på försegel. Husen på Hydra klättrar på berget, bouganvillan blommar överdådigt.

Vi letar rätt på en båt som ser tillräckligt sliten ut för att ha seglat långt – räknar med att den skepparen har segeltejp i verktygslådan. Vi hittar honom också, och även om han ser frågande ut vad gäller tejp så låter han Linda rota i hans verktygslåda. Tejpen finns där. Helena T, 152 cm och 58 kilo, hissas upp med tejpen – och 30 min senare har vi ett fungerande storsegel.

Vattendamen bestämmer


Dag 4 – Spetses
Vi blir kvar. Vi har fått ny båt levererad, och genomgången. Hon är snygg, ny och har fantastiska duschar. Vi funderar på hur hon seglar. Vår systerbåt ”Linnea” har toaläckage och behov av att fylla vatten. Vattendamen vägrar infinna sig före 17.00. Vi gör upp med restaurangen precis bredvid båten om köp av vatten – allt faller på att det är förbjudet att sälja vatten för alla andra än vattendamen – hon har monopol på båtvatten. Planen att ligga i naturhamn på svaj överges. För knöligt med en båt utan vatten. Skepparna/vi beslutar stanna, tanka vatten och diesel från vattendamen, som mycket riktigt infinner sig 17.00, och nonchalant slänger ut tankmunstycke och slang på kajen. This is Greece. Varm sommarkväll, goda vänner. Vin i sittbrunnen medan Helenorna förbereder morgondagens lunch. Imorgon startar vi tidigt, mot Hydra. Ny båt. Nyfiken på seglingen. Nyfiken, punkt.

Haveri


Dag 3 – Ermione – Spetsai
Vi får en lugn morgon i stan och kan röra på oss i land. Lägger ut strax efter 11, i fullständig stiltje. Idag ska vi inte segla mer än ca 12 NM, så vi har tid att vänta in vind. Vinden ökar, och vi får fin segling mot Spetsai. Strax innan vi ska gå in i hamn dör plottern…Vi tänker att batteriet behöver laddas och drar igång motorn. Ingen el. Elvinschen till storseglet, ankarspel, bogpropeller – inget fungerar. Vi kör några rundor på vattnet med staden inom synhåll, för att om möjligt få laddning. Förgäves. Vi lägger till i den trängsta hamnen hittills utan bogpropeller eller ankare. Medalj och stående ovationer till skeppare Ann – förstås. Vi hänger på våra grannar, engelsmän om styrbord, fransmän om babord. Vi säger till varandra att ”nu kan det inte bli värre” – och sedan börjar vi skratta åt fantasier om mast- och roderhaveri.
Skepparna har tät telefonkontakt med uthyraren, och vi lovas ny båt under morgondagen – en Sun Odyssey 436 går från Lavrion vid 04.30 på morgonen och levereras till oss under dagen idag. Nu packar vi och väntar på båt och lite ökande vindar, vridande mot syd.

Anna
Anna

På väg, på vatten


Dag 1 – Lavrion
Vi får tillgång till båtarna och besiktar vår ”Anna”. Det luktar gas – och bajs. Vi får gasolslangen utbytt, och gaslukten försvinner. Vi kollar slangar till avloppstanken, ventiler, städar toaletter och sniffar runt i durken. Tillkallar service. Det fixas, och städas. Hantverkarna säger att ”it’s fixed, no more smell now” – den svenska representanten ser lite besvärad ut, och säger att han hoppas det är klart nu. Vi lämnar kaj i Lavrion, och förstår att latrintanken fortfarande läcker, det luktar…
Ingen vind att tala om, men kallt. Jackor, täckvästar och fleece kommer fram. Vi går för motor för att hinna fram till Poros innan kväll, ca 36 NM.
Poros tar emot med kvällssol och latrin-technician. Avloppsslangens klämma flyttas och – ”the problem is solved”, once again. Mike tar emot med vin och mat och livet är gott.

Dag 2 – Poros-Ermione
Toaletten läcker bajsvatten…vi går på toa på fiket tvärs över gatan. ”Annas” besättning ägnar förmiddagen åt att öva manövern backa in mot kaj. Varmt, klart. Mitt på dagen går vi från Poros med destination Ermione. Svaga vindar, 4-5 m/s. Vi kryssar ut på Egeiska havet, rundar fastlandet och får skön slör och läns vidare mot dagens mål. Sen eftermiddag dör vinden och vi lägger oss på drift för bad. Lägger till i Ermione 17.30, ca 25 NM idag. Drink och eftersnack – våra skeppare Ann och Caroline får välförtjänt uppskattning. Vi konstaterar att väjningregler är ett okänt begrepp för många. Överraskar lokal restaurant med att vilja äta – mat kommer dock, efter samarbete med släktingar på moped. God mat – och snabbaste wi-fi hittills under resan.

Lavrion
Lavrion
För segel
För segel

Den djävla råbandsknopen

10 dagar kvar. Jag är jätterädd och vill inte tänka på att jag åter ska låsa dörren om mina tevefåtöljer och ge mig iväg – långt. Hade tänkt öva lite på knopar. Är värdelöst, hopplöst, dålig på att knyta. Har helt enkelt inte hjärna för att styra händerna här. Lär mig

En djävla skotstek
En djävla skotstek

om och om, och om, igen – och inte ens den djävla råbandsknopen sitter…Har lagt halvslag sedan jag var litet barn, men inte finns det kvar i kroppen. Bara att acceptera. Tar fram mina snören, gör ett nytt försök. Kommer de andra tjejerna att sucka trött åt mina försök? Tror de är så skickliga och trygga, och jag är bara dum. Fast inte alltid, bara. Jag kan numera rädda en hjärna, vid hjärtstillestånd. Jag finns på Faktoriets grundskola för tillfället – förra veckan hade skyddsombudet organiserat en HLR-utbildning. Jag tänkte inte delta (smiter numera från all fortbildning, med ålderns rätt). Gick in i annat ärende och fick frågan ”ska du inte vara med?”. Nej, sa jag, undviker all fortbildning numer. ”Men seglar inte du?” sa han. Jag satte mig ner och fick mitt livs lektion i liv och död. Nu kan jag rädda en hjärna i väntan på dem som kan starta ett hjärta. Glad över den färdigheten. Fortsätter min framgångslösa kamp med knoparna…snart reser jag, igen. Hej Medelhav!

Ut på vatten

Lavrion port
Lavrion port

Nu dags att lämna en bit av själ och hjärta på Cuba, och vara närvarande i nästa resa. I början av maj sammanstrålar jag med 15 kvinnor i Aten, för en veckas segling i Medelhavet. Och ja, jag är djävligt ängslig för det. Passar jag in? Kommer jag att göra rätt för mig som besättning? Kommer jag att orka, ha den styrka som krävs? Jag längtar så. Ut på vatten, igen. Nyckfullt, oförutsägbart vatten som agerar som vinden vill – så skönt att inte kunna påverka, bara vara där. Följ mig! Det är en sorts trygghet i en, trots allt, oändlig värld.

Oceanis43
Oceanis43

 

I am a cuban

Pesos convertibles
Pesos convertibles

Min sista Cuba-berättelse från resan kommer hemifrån ett vårvaknande Eskilstuna. Jag jobbar med att ny-lära att kranvatten åter går att borsta tänder i, och försöker vänja mig av med att leta efter hinken där jag ska slänga toapapperet – ”inte spola ner, då bryter avloppssystemet samman” har fort blivit instinktivt. Jag flyttade in på ön och tycker nästan att jag är borta nu, hemma.
Jag har 4 CUC – cuban convertible pesos – med hem. Jag har i 14 dagar levt med en reskamrat som sagt ”kuk” oavbrutet…nej, inte Tourettes syndrom – valutan. Jag har vant mig. (Och han är från Österrike, så ordet är kanske inte så laddat för honom som för mig?) CUC är turistvalutan, och är knuten till USD. En US-dollar = en CUC. Och just nu också ungefär en EURO.
Medborgare i Cuba har en annan valuta – CUP, cuban pesos. Värda…ja, inte vet jag. Next to nothing för importvaror, troligen. Kubaner får lön för sitt statliga jobb i CUP. Lönen är mycket, mycket låg – efter krisen som drabbade Cuba efter murens fall i Östeuropa. Ingen lever på den lönen, alltså är dricks i CUC (eller USD eller EURO) helt nödvändigt för kubaner i servicenäring. Vetskapen om det gör det oväntat lätt att ge, efter några dagar blir det naturligt och viktigt.
Nu står kubanerna inför en förändring av systemet med två ekonomier – och de är oroliga. De har lärt sig att ta sig fram i nuvarande två-valutasystem. De vet inte vad de kommer att få.
Maten. Cuba producerar det mesta som serveras. Det blir något enahanda, med nödvändighet, och fullständigt ekologiskt. Inte alltid vällagat. Morötter, rödbetor och framförallt, flera gånger dagligen, vitkål. Och med återkommande undantag – essensen av Cuba – ibland alldeles underbart gott. Jag äter normalt sparsamt med, om alls, fläskkött. Den europeiska grisindustrins totala avsaknad av empati i förhållande till djuren äcklar mig. Efter att rest genom Cuba några dygn, och sett alla ”sprätthöns”, ”sprättgetter” och ”sprättgrisar” bestämde jag mig för att det är helt grönt att äta det kubanska proteinet. Gott fläsk, jag lovar! Inte ätit så god gris sen barndomen. Cuba ÄR en tidsmaskin för oss födda på 50-talet!
Och till slut – Cuba är öppet sensuellt. Märkbart för en kvinna född in i den radikala rörelsen som drog över västvärlden på 60- och 70-talen. Det gnistrar av sensualitet, när det är möjligt med hänsyn till levnadsförhållanden och ekonomi. Det är välgörande, och härligt. Åter Alexis: ”Sex was the only thing Fidel could not control. So…”

On the base, 86 years old
On the base, 86 years old
Pinar del Rio
Pinar del Rio
Fidel på hotell, Havanna
Fidel på hotell, Havanna
Samåkning
Samåkning
Obama is coming to Havanna
Obama is coming to Havanna
Havanna, mars 2016
Havanna, mars 2016
Cuba 2016
Cuba 2016
Rumskompis
Rumskompis
Cienfuegos, Cuba 2016
Cienfuegos, Cuba 2016

Hasta la vista Habana!

Havanna skyline 2016
Havanna skyline 2016

Tillbaka i fantastiska Havanna. Staden målas nu bokstavligen om inför president Obamas besök i början av nästa vecka. Stadskärnan är bullrig, kaotisk, fylld av dofter – inte alla helt angenäma – och förförande vacker, härlig, inbjudande. Jo, jag skulle kunna stanna. Kommer på mig med att läsa ”att hyra”-skyltar. Jag blir lika förälskad i kubanerna själva, som i deras huvudstad. Mycket vänlighet, mycket skönhet.
Nu lämnar jag staden, landet, om några få timmar. Men först en daiquiri på Sloppy Joes – alldeles intill Revolutionsmuseet… Hasta la vista Havanna.

Havanna from a roof, March 2016
Havanna from a roof, March 2016

Revolutionsmuseet, Havanna 2016

Sloppy Joes, Havanna 2016
Sloppy Joes, Havanna 2016

Funkar det?

Cienfuegos , mars 2016
Cienfuegos , mars 2016

Nej, inte alls – javisst gör det det. Räkna inte med att det finns en sits på toaletten, inte heller att det finns vatten att spola med. Men det finns alltid en kubansk man eller kvinna i närheten med en hink vatten. Nej, det går ingen buss till Santa Clara. Men det finns alltid någon med ett fordon – bil, lastbil, häst – som tar dig med om du behöver resa. Det saknas reservdelar till allt. Todo! Kubaner är ett fiffigt folk, allt tas tillvara och kan användas igen. Hela Cuba är en återvinningskultur, en gigantisk second hand-marknad. Cuba lär vara en av de länder i världen som avsätter minst ekologiskt fotavtryck. Allt återanvänds, om och om igen.
Idag passerade jag något som vid första anblicken såg ut att vara en skobutik. Utöver skor har butiken också hyllor med föremål – i plast, metall, textil. En del går att identifiera, annat kan jag inte ana vad det en gång varit. En man står och rotar fram plaströr med böj – troligen ska han hem och reparera ett läckande handfat. Re-Cuba!

Hasta la victoria siempre


Santa Clara, Che memorial. Står framför Ches grav, med den röda nejlikan i litet glasrör vid sidan av. Han ligger inte ensam – hela den ursprungliga kärnan i gerillan från Sierra Maestra har sina minnestavlor här. Kanske finns också deras aska bakom, jag vet inte. Men att Ches kvarlevor finns här, det vet jag. Jag blir oväntat känslomässig. Förstår egentligen inte riktigt varför. Museet är lite sparsamt småtråkigt. Bilderna är fina, många historiska och ofta publicerade – andra helt nya för mig. Tandläkarutrustning, vapen och baskern i original. Men det griper tag i mig. Kanske speglar jag mig i min ungdoms radikalisering, vem vet? Che har varit viktig. Först som ikon, helt oreflekterat. Senare som verklig människa, när jag läst biografierna. Che är en del av min väg till ett sätt att förstå världen. Hans historia rör vid mig. Jag tycker helt enkelt om honom, Ernesto.
Ja.